Creatine

Creatine

Creatine is een supplement dat door sporters wordt gebruikt maar wat doet het nu eigenlijk?

Wat doet creatine?

Creatine is een supplement dat door sporters wordt gebruikt maar wat doet het nu eigenlijk?

Tijdens het sporten gebruikt je lichaam energie. Om een spier te laten bewegen, heeft het lichaam een energiebron nodig, de stof ATP zorgt hiervoor. De hoeveelheid ATP in de spiercel is echter beperkt en moet op tijd worden aangevuld om een explosieve beweging vol te kunnen houden. Een gebrek hieraan verminderd de explosiviteit en kracht. Een lichaam kan ATP vrijmaken door creatinefosfaat af te breken. Als je lichaam over een grotere buffer van creatinefosfaat beschikt, zal je dus gemakkelijker en vaker een explosieve beweging uit kunnen voeren. Als je op een gegeven moment stopt met creatine neemt langzaam de hoeveelheid creatinefosfaat in de spieren af. Dit betekent dat je na een paar weken een kleinere hoeveelheid energie hebt voor explosieve bewegingen.
Creatine geeft de volgende effecten:
• Meer kracht
• Meer vetvrije massa
• Betere sprintprestaties (anaërobe inspanning)
• Mogelijk een positief effect op duurprestaties
• Minder moeite met dagelijkse taken
• Betere neurologische functie bij oudere en jongere mensen
• Je hebt het gevoel dat je sterker bent en presteert beter
Verschillende soorten creatine
Er zijn tegenwoordig veel merken die verschillende soorten creatine op de markt brengen. Echter blijkt de meerwaarde van deze nieuwe (dure) soorten vaak onvoldoende aangetoond. Qua prijs-kwaliteit ben je vooralsnog het beste uit met de standaard creatine monohydraat.
Creatine monohydraat
Dit is de populairste en meest verkochte creatine. Het zorgt voor een vergroting van het spiercelvolume en de spierkracht.
Nadelen van creatine
Voor zover wij nu weten, heeft creatine geen directe negatieve effecten voor de leverfunctie, nierfunctie, bloeddruk en cholesterol. Een mogelijk nadeel van creatine is de gewichtstoename, wanneer je hier niet op zit te wachten. Ook is het niet illegaal en mag het in de winkel verkocht worden.
Gebruik van creatine
Het algemene advies is om 3-5 gram creatine te nemen per dag. Een grotere dosis is niet aan te raden, alle creatine de je extra neemt, wordt uitgescheiden via je urine.Het valt aan te raden om tijdens een creatinekuur extra water (0.5 tot 1.0 liter extra per dag) te drinken. Dit is belangrijk omdat creatine een vochtopnemer is die extra vocht naar je spieren trekt.


Op https://www.drogistwarenhuis.nl/drogistwaren?q=creatine kunt u de verschillende soorten creatineprodukten vergelijken en kiezen uit voordeligste aanbieder.